ELEMANgraphic

جاندید سید رضا موسوی دوست ( المان )

ELEMANgraphic

جاندید سید رضا موسوی دوست ( المان )

پوسترهای عاشورایی در تکایا

به گزارش گروه پژوهشی عفراوی و به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، محمد خزایی دبیر سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی امسال با افزودن چند بخش جدید برگزار خواهد شد.

دبیر سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی، به موضوع ویژه این دوره اشاره کرد وگفت: از این دوره بخش ویژه‌ای به سوگواره اضافه شده است که به «حضرت ابوالفضل (ع)» ‌اختصاص یافته است و قرار است در هر دوره یکی از شخصیت‌های واقعه عاشورا به عنوان موضوع ویژه این سوگواره انتخاب شوند.
وی از بخش طراحی کتیبه نیز به عنوان یکی دیگر از بخش های جدید این سوگواره یاد کرد و گفت: در این بخش نیز طبق تصمیم شورای سیاست‌گذاری تصمیم داریم کتیبه‌هایی نو را منطبق با شرایط امروز جامعه داشته باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که این سوگواره تنها به بخش پوستر اختصاص پیدا نکند و از دوره‌های بعدی شاخه‌های دیگر هنرهای تجسمی نیز به آن اضافه شود.
خزایی در ادامه با اشاره به رابطه بین دین و هنر در طول تاریخ هنر ایران گفت: در فرهنگ ایران حتی پیش از اسلام بین دین و هنر ارتباط وجود داشت و این دو همیشه در کنار هم قرار داشتند و به خصوص در تمدن‌هایی چون ایران تصویرگری عاشورا اوج و شکوفایی دین در هنر بود که در جریان ظهور هنر نو در ایران در سال‌های 1320 برخی از هنرمندان از نقش‌ها و عناصر مذهبی و دینی در آثارشان استفاده می‌کردند و جریان هنر سقاخانه را پدید آوردند.
خزایی با اشاره به خلاء‌ هنر دینی و عاشورایی در دوران پس از انقلاب، برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی را در راستای پر کردن این خلاء عنوان کرد.
وی با اشاره به استفاده شمایل‌ها و تمثال‌ها در مراسم‌های سوگواری ایام عاشورا گفت: تا سال گذشته از تمثال‌ها و شمایل‌هایی در تکایا و مراسم‌های مذهبی عاشورا استفاده می‌شد که رفته رفته جایگزین تصورات مردم از شخصیت‌های مذهبی شده بود و یکی از اهداف سوگواره پوسترهای عاشورایی نیز پر کردن خلاء‌ ارتباط میان هنر و دین و بازیابی جایگاه ویژه هنر دینی و عاشورایی است.
دبیر چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی درباره استفاده از این آثار در تکایا و مراسم‌های مذهبی عاشورایی، گفت: شهرداری تهران سال گذشته 12 اثر از آثار منتخب سوگواره را انتخاب کرده و جزء اقلام تبلیغاتی برای عاشورای امسال عرضه خواهد کرد.
مهدی حاجی محمدی فریمانی یکی از داوران این سوگواره نیز که در نشست خبری حضور داشت هدف از برگزاری سوگواره پوسترهای عاشورایی را ایجاد فرهنگ صحیح عاشورایی از نظر تصویری در جامعه عنوان کرد و گفت:‌جایگزین کردن نمادهای جدید با تصاویری که پیش از این در مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شد، به گذشت زمان احتیاج دارد.
وی همچنین تصریح کرد: آثار منتخب این سوگواره مورد استفاده تکایا و مراسم‌های مختلف عاشورایی قرار خواهد گرفت.
سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی 14 تا 26 دی‌ماه «ماه محرم» در خانه هنرمندان ایران و نگارخانه ابوالفضل عالی در حوزه هنری تهران و 30 استان کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد.
مهدی حاجی محمدی، محمدرضا دوست‌محمدی، سیدحمید شریفی، مجید قادری، سید حسن موسی‌زاده کار انتخاب آثار و احمد آقا قلی‌زاده، سیدحمید شریفی، مجید قادری، سیدحسن موسی‌زاده و علی وزیریان داوری این آثار را بر عهده دارند.
جوایز نفرات اول تا سوم این سوگواره نیز به ترتیب هفت،پنج و سه سکه بهار آزادی خواهد بود و به ده نفر از برگزیدگان دیگر لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.
همچنین به بهترین نمونه منتخب هیئت داوران نیز 7 سکه بهار آزادی تعلق خواهد گرفت.
علاقه‌مندان برای ارسال آثارشان تا 28 آذرماه مهلت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد